BLOG: LIFELINE!

Voor verloskundigen is de mobiele diensttelefoon een absolute must. Zonder telefoon kunnen we dit vak eigenlijk niet goed meer uitvoeren. We zijn haast vergeten hoe het was voor het mobiele tijdperk! Toen hadden we nog een “semafone”, in de volksmond ook wel “pieper” genoemd. Als die afging moest je ergens aanbellen om te vragen of je mocht bellen met de boodschappendienst om te horen wie je nodig had. Of je zocht de dichtstbijzijnde telefooncel op om te bellen (altijd kleingeld op zak hebben!). Hoe fijn is het dat dat niet meer hoeft! Nu kunnen we niet meer zonder ons mobieltje. Als je dienst hebt ben je de hele dag in de weer met het apparaatje…. hij gaat dan ook overal mee naar toe: onder de douche (waar is de handdoek-o jee natte handen-te laat met opnemen), op het toilet (tja, m’n kinderen spreek ik daar op aan, maar met je broek op je hielen…. nee…), in de slaapkamer (op het nachtkastje, geluid op zo stil mogelijk), naar de supermarkt (wij moeten ook eten-sorry wat zeg je-ik loop even naar een rustig pad), naar verjaardagen (als ik weg moet ga ik-op trilstand want straks hoor ik hem niet) etc….
En wat je er al niet mee kunt… De groepsapp van de collega’s (doorgeven praktijkzaken, doorgeven dat je-ligt-te-slapen-dus-niet-storen), aantekeningen maken tijdens vergaderingen, foto’s maken bij bevalling (als de telefoon van ouders leeg is), een wekker (voor dutje dat niet te lang mag duren). De speakerfunktie (voor een bevalling op afstand als papa instructies krijgt vanuit onze auto). Alle speed-dial-knoppen voor de verloskamer (we komen er aan!), kraamzorg (kom je me helpen?), poli gynaecologie (altijd snel overleg met gynaecoloog mogelijk), echocentrum, m’n collega’s , ambulance (directe lijn, gelukkig niet vaak nodig maar wel handig als je haast hebt) en natuurlijk het thuisfront ….
Tja, thuisfront; snel appje om te vragen of ik nog kan mee eten, of om te zeggen dat ik het niet ga halen, of er nog boodschappen nodig zijn? Is er nog eten in huis? Vooral ook handig onderweg in de auto op de Bluetooth, ook zó praktisch (die oortjes werken echt niet).
En de apps: Parkmobile, Key2park, onze verloskundigen-app, de timer, je email-snelkoppeling…
En soms, heel soms, kan je zomaar geen gehoor krijgen! We staan in een lift (geen bereik) of onder de douche (nèt te laat) of we pakken net een baby’tje aan! Zo fijn als je dan nummerherkenning hebt, dan kunnen we terugbellen, en anders hopen we dat je het zelf snel nog een keer probeert!
Kortom, onze lifeline! Waar zouden we zijn zonder onze DE MOBIELE TELEFOON?